
Vi har snakket med Kaja Egeland Brettingen og Anniken Rindal Andersen hos Tebotannlegene om hvordan Korona har påvirket deres hverdag.
Hvordan påvirket Korona dere?
– Vi måtte stenge på dagen og det kom veldig brått på oss. I den perioden vi hadde stengt fikk vi kun lov til å hjelpe de som ville havnet på sykehus om de ikke fikk behandling hos oss. De som ikke hadde alvorlige problemer med tennene måtte rett og slett hjelpe seg selv. Vi hjalp til så godt vi kunne, vi måtte gi muntlige råd som innebar alt fra å bruke sandpapir til tyggis.
Nå i ettertid har dette ført til en enorm arbeidsmengde og lange ventelister hos oss. Men vi jobber mer enn før og prøver å få hjulpet alle.
Hvilke tiltak har dere gjort nå?
– Ekstremt mange tiltak. Tannlegen er allerede et sted med mange hygienerutiner. Men nå har vi i tillegg at vi spriter alle flater kundene tar på, lufter ut mellom hver pasient, vi bruker også utstyr som visir, heldekkende drakt, hårnett og hansker som blir byttet mellom hver pasient. Pasientene og vi er derfor veldig godt beskyttet.
Hva sier pasientene?
– For det første er pasientene veldig flinke til å gi beskjed om de har forkjølelsessymptomer eller har vært i utlandet. Noen synes det er veldig godt å komme hit fordi de nesten ikke har vært ute siden koronapandemien startet, og slår gjerne av en ekstra prat.
Vi har også valgt å ikke øke prisene selv om vi har store kostnader ifht hygiene nå. Vi ønsker ikke å pålegge pasientene denne kostnaden.
Vil dere si at det er trygt å komme til dere?
– Det er veldig trygt å komme til oss.